Home / BPM / Auto’s importeren

Auto’s importeren

Het importeren van een auto kan interessant zijn. De tweedehands prijzen liggen in het buitenland vaak lager omdat er bij de aanschaf geen BPM is betaald. Dezelfde auto in bijvoorbeeld België of Duitsland is vaak aanzienlijk goedkoper dan in Nederland. Zelfs als je hiervoor nog een deel BPM voor moet afdragen bij de import.

Welke sites voor ocassions?
Voor je überhaupt een auto kunt importeren is het handig om te weten op welke sites je kunt kijken voor tweedehands auto’s. Bij onze buurlanden zijn dat de volgende:

Een auto gevonden, en dan?
Je hebt een auto gevonden om te importeren, maar dan? Hieronder de stappen die je moet doorlopen voor het importen van een auto:

  1. Transport:
    1. Transport met een ander voertuig: De makkelijkste manier om de auto te vervoeren is met een autoambulance (aanhanger) of oprijwagen. Het huren van autoambulance kost zo’n 50 euro per dag. Je moet hiervoor je E rijbewijs hebben en mag niet harder dan 80 km/h rijden. De kosten voor het huren van een oprijwagen liggen tussen € 150,- en € 300,- per dag, afhankelijk van het aantal kilometers. Met een oprijwagen heb je aan rijbewijs B voldoende en mag je 120 km/h rijden.
    2. Zelf rijden: Ook kun je er voor kiezen om de auto zelf te rijden. Je betaalt dan kosten voor een tijdelijk kenteken, verzekering en wegenbelasting. Bij rijden vanuit Duitsland heb je een zogenaamd “ausfuhrkennzeichen” (uitvoerkenteken) nodig. Hiermee kun je zowel in Duitsland als in Nederland rijden en kost zo’n € 50,-. Er bestaat ook een zogenaamd “5 Tage kennzeichen”. Deze is alleen geldig in Duitsland, in Nederland ben je hiermee niet verzekerd. Het ausfuhrkennzeichen haal je bij een Strassenverkehrsamt c.q. Kfz Zulassungsstelle. Je hebt hiervoor het volgende nodig: een geldig legitimatiebewijs, autopapieren, AU (APK/Tuv) en HU(emissiewaarden) rapporten en een bewijs van verzekering (Versicherungsdeckungskarte / Doppelkarte). Een verzekering voor 15 dagen kost zo’n € 50,- en kun je bijvoorbeeld hier afsluiten. Dan zijn er nog de kosten voor het maken van de tijdelijke kentekenplaten van ongeveer € 30,-. Tot slot betaal je ook nog wegenbelasting van circa € 25,-.
  2. Keuring RDW: Nadat je je auto naar Nederland hebt vervoerd moet je een afspraak maken met de RDW (tel: 0900 – 0739). De RDW heeft verschillende keuringsstations, locaties hiervan vind je hier. Bij het maken van de keuringsafspraak ontvang je een gratis eendagskenteken. Je kunt hiermee op de dag van keuring vanaf je huisadres naar het keuringsstation rijden. De kosten die je in 2011 betaalt aan de RDW zijn in totaal € 184,25. Daarvoor wordt het volgende geregeld: Voertuigbewijs deel 1a, Tenaamstellingsbewijs deel 1b, Inschrijving voertuig, Inschrijving EU-voertuig + vrijwillige APK. Je moet het volgende meenemen naar de RDW: Het originele buitenlandse kentekenbewijs, en een geldig legitimatiebewijs.
  3. BPM-aangifte: Het BPM-aangiftepunt is gevestigd in het keuringsstation van de RDW. Je moet bij de BPM-aangifte een ingevuld BPM-aangifteformulier meenemen. De BPM is als volgt opgebouwd, je kunt hier een berekening maken wat je aan BPM betaalt.
  4. Kentekenplaten maken: Nadat je auto is goedgekeurd bij de RDW en je hebt de (rest-)BPM betaald ontvang je het kentekenbewijs zo spoedig mogelijk thuis per post. Dan kun je kentekenplaten laten maken bij een hiervoor aangewezen bedrijf. Kosten hiervoor zijn ongeveer € 30,-.
  5. BTW-aangifte: Indien de auto nieuw is, minder dan 6 maanden oud is of minder dan 6000 kilometer heeft gereden, moet je 19% BTW betalen. Aan de verkoper vraag je een factuur met hierop 0% BTW. Vervolgens download je het volgende formulier en vul je de gegevens in.

Totale kosten import
De totale kosten voor het importen van een auto uit Duitsland of België bedragen gemiddeld dus zo’n € 450,- voor transport (ex. brandstof), keuring en op kenteken laten zetten. Daarnaast zijn er nog de kosten voor de BPM. Deze variëren per auto afhankelijk van nieuwprijs, bouwjaar, brandstof en CO2-uitstoot.