Home / Motorrijtuigenbelasting / Buitenlanders moeten ook wegenbelasting betalen

Buitenlanders moeten ook wegenbelasting betalen

Dat stelt Pieter Omtzigt, kamerlid voor het CDA. Hij ergert zich al langere tijd aan buitenlandse auto’s die langer dan 2 weken in Nederland rondrijden, zonder wegenbelasting te betalen. En hij is niet de enige. Veel Nederlanders vinden het onterecht dat zij voor hun auto dure euro’s moeten betalen en dat buitenlandse werknemers gratis op de weg rijden.

Maar is dat een terechte irritatie? Een snelle rekensom levert het volgende op:

De feiten:

  • Er wonen ca. 350.000 buitenlandse werknemers in Nederland.
  • Slechts 31.000 hiervan heeft een auto op zijn naam staan en betaalt dus hier belasting voor.

De aanname:

Stel dat 50% van de buitenlandse werknemers een auto heeft, wat zou dat de staatskas opleveren?

  • 50% van 350.000 – 31.000 = 159.500 auto’s
  • We nemen een middenklasse auto: zeg een Ford Focus (benzine)
  • De jaarlijkse wegenbelasting hiervoor is in Noord-Holland € 372,-

Wanneer voor al deze auto’s wegenbelasting zou worden betaald, zou dat 159.500 x € 372 = € 59.334.000,- opleveren. Dat is bijna 60 miljoen euro per jaar. Zelfs al zou maar 30% van de 350.000 buitenlandse werknemers een auto op zijn of haar naam hebben staan, dan zou het rekensommetje alsnog neerkomen op € 35.600.400,-. Alsnog ruim 35 miljoen dus.

Dus geachte Tweede Kamer: Meneer Omtzigt heeft een heel valide punt als je het mij vraagt. En is het echt zo moeilijk te controleren als wordt gezegd? Op de snelweg staan om de haverklap videocamera’s opgesteld en de parkeerdienst deelt boetes uit op basis van gescande kentekens. Ik zou zeggen: combineer die twee technieken en je pikt ze er zo tussen uit! De kans dat deze werknemers elke dag dezelfde weg rijden (naar hun werk!) is natuurlijk aannemelijk te noemen.

Ben jij het eens met bovenstaande? Of juist helemaal niet? Is onze rekensom te kort door de bocht of heb jij betere cijfers? We zijn benieuwd naar jullie mening!

7 comments

  1. En terecht! Wij moeten ook betalen als wij over de tolwegen willen in Frankrijk. Het is even de vraag in hoeverre het haalbaar is om naleving ook te controleren.

  2. – de opbrengst van de mensen die erdoor direct, of indirect (bv wegens een negatiever beeld van Nederland) door wegblijven en – het geld dat ze hier anders zouden hebben uitgegeven. (hoeveel zou de wietpas ons hebben gekost door de klap op onze eerdere status van tollerantie)

  3. dit zijn de cijfers die er niet om liegen invoeren die regel
    laat buitenlanders ook gewoon betalen

  4. ik vind het niet slecht maaaaaar wat dan met de Nederlanders die in het buitenland zeg maar voor 3à4 weken op verlof gaan moeten die dan geen taks betalen in het land van verblijf wat zijn nu 2 weken doe eens normaal ik weet zeker dat je toch ook de goedkoopse tankstation uitzoek om te tanken of niet ?
    en dit is gezegd door een Belg die in Spanje woont zodus ik heb hier zeker geen baat bij en als je zo wilt redeneren mij goed zeker niet slecht maar geef eerst alle europese inwoners evenveel loon dan zullen die mensen er ook niet tussen uit kruipen hoe kan je nu belasting betalen in een land waar je niet woont

  5. Super oplossing aanpakken die gasten

  6. Het is ronduit belachelijk!

    We worden altijd doodgegooid met één Europa en Nederland blijkt iedere keer uiterst selectief in het toestaan of het verbieden van bepaalde zaken. Laten we stoppen met 2 maten meten, laat Nederland voor ALLE Eurpeanen gewoon toegankelijk zonder beperkingen op te leggen. Als je nagaat dat Nederland het duurste land kwa auto is, hoe kan dat verschil zo groot zijn? Voor een Volvo station betaal ik hier 125 euro per maand, in Spanje zou ik er 400 euro per jaar voor betalen (inclusief verzekering)!

    En dat gezeur over die oost-europeanen moet ook stoppen, want ik zie maar weinig landgenoten asperges en ander soort rotwerk doen. Een beetje het Marokkaan en Turk verhaal dus en achteraf zeuren dat die mensen banen inpikken (en goedkoop rijden, met aanzienelijk minder salaris). Wat de “brutale” hollander moet doen is gewoon een week lang de auto laten staan.Dit een aantal keer herhalen zodat het autorijden weer betaalbaar wordt.

    Maar goed, auto rijden wordt voor mij straks nog goedkoper! Ik ga van 70 procent HHO langzaam maar zeker naar 100 procent HHO!

  7. Vooralsnog betaalt iedereen alleen in het eigen woonland. Daar is de auto ook ingeschreven. Die norm moet misschien beter gehandhaafd, maar tijdelijk verblijf staat daar los van. Op tolwegen betalen alle (ook binnenlandse) gebruikers hetzelfde. Nederlanders rijden veel vaker in het buitenland dan andersom. Internationaal vrachtverkeer betaalt een extra heffing voor transitlanden zoals België.
    Kortom: het plan is uit gebrek aan fantasie geboren: in België klaagt men over al die Hollanders die het land enkel passeren. NL zou door wildgroei van buitenlandse heffingen wel eens grote schade kunnen lijden. Een Europese belasting voor vrachtverkeer te verdelen naar overal op dezelfde wijze geautomatiseerd verzamelde (verkeers?)gegevens is misschien nog haalbaar en ook wenselijk gezien de voortdurende hervestiging van die bedrijven, maar per saldo hebben wij meer belang bij het verkeer dan bij het belasten ervan.

Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*