Home / Algemeen / Belastingvrije auto? Vanaf nu niet meer. Check hier wat je moet betalen aan MRB

Belastingvrije auto? Vanaf nu niet meer. Check hier wat je moet betalen aan MRB

Per 1 januari 2014 vervalt de belastingvrijstelling voor energiezuinige auto. Je betaalt dus vanaf dat moment gewoon weer wegenbelasting (MRB) net als ieder andere autobezitter. Alleen als je auto 50 gram CO2 of minder per kilometer uitstoot betaal je tot en met 31 december 2015 geen wegenbelasting. Dit is echter alleen voorbehouden aan zeer zuinige hybrides zoals de Volvo V60 Hybrid of Opel Ampera (bekijk hier de lijst met belastingvrije auto’s voor 2014). Rijd je dus in een Toyota Aygo, Volkswagen Polo, Fiat Panda of 160 andere nu-vrijgestelde modellen, dan is het in 2014 uit met de pret.

Hoeveel MRB ga je dan betalen voor jouw auto? Met onderstaande tool kun je dit bekijken. We maken gebruik van de tarieven van 2013 (die van 2014 zijn op dit moment niet bekend) het kan dus een paar euro verschillen maar dit is wat je dus ongeveer gaat betalen.

Weten hoeveel je wegenbelasting je moet betalen?

Selecteer hier het merk en type van je auto:
[sb name=”mrb 2014″]
In bovenstaande lijst staan zo goed als alle auto’s die vrijgesteld zijn van wegenbelasting. Mocht jouw auto er toch niet tussen staan, laat het ons dan weten, dan voegen we deze toe.
[sb name=”adsense 468×60″]

Vrijstelling overweldigend succes

De vrijstelling van wegenbelasting die per 1 april 2010 is in gegaan, is sindsdien een overweldigend succes. Dat is ook direct de reden van het stoppen van de regeling, de overheid loopt veel inkomsten uit de MRB mis.

Per 1 januari MRB op basis van gewicht en brandstof

Er zal geen wijziging komen in de manier waarop MRB wordt geheven. Dit betekent dat je dus wegenbelasting gaat betalen op basis van het gewicht en het type brandstof van de auto die je rijdt. Het maakt hierbij niet uit of je auto 300 of 85 gram CO2 uitstoot per kilometer (of hij moet zoals gezegd 50 gram CO2 of minder uitstoten, dan is je auto nog vrijgesteld van MRB t/m 2015). Dit doet meteen een interessante vraag rijzen, want als het toch niet uit maakt, rijd je dan liever in een VW Polo 1.6 TDI, met meer vermogen en praktisch hetzelfde verbruik, of in een “volgens velen ondergemotoriseerde” VW Polo 1.2 TDI BlueMotion? Een koper zal dan waarschijnlijk voor de 1.6 TDI gaan en zal, door middel van de markt van vraag en aanbod, de 1.2 TDI BlueMotion in waarde dalen. Hetzelfde principe geldt straks, of eigenlijk nu al, voor veel zuinige modellen.

De complete lijst

We hebben alle huidige MRB-vrijgestelde auto’s nog even in een lijst geplaatst. Onderstaande tarieven gelden dus zoals gezegd voor de provincie Noord-Holland in 2013 en kunnen in 2014 licht afwijken. Ook heb we gekeken naar de gemiddelde uitvoering van een auto, als je je auto helemaal hebt volgehangen met opties is het mogelijk dat hij in een hogere gewichtsklasse valt en daarmee ook iets duurder uitvalt. Met onderstaande lijst heb je in ieder geval een beeld van hoeveel je ongeveer in 2014 gaat betalen.

Plaats een reactie

44 comments

  1. Hier heeft de politiek de automobilisten goed mee bedrogen. Er wordt een vrijstelling gegeven voor zuinige auto’s, maar als het een te groot succes gaat worden trekken ze de regeling terug. Op dit moment wordt het nog aantrekkelijk gemaakt om een elektrische auto te kopen. Tot het moment dat wij massaal gaan overstappen op de elektrische auto’s. De belachelijke brandstofprijzen lopen ze namelijk dan mis.

    • D.j.Olaf Van Der Meulen

      Klote regering, land gaat naar de klote en als we echt niet meer weten dan gaan we over zwartepiet lullen. Beloven vanalles en dan pikken ze het voordeel weer in. Ik ga nu een niet milieu zuinige auto kopen en ga de auto zwaar opvoeren met veel co2 uitstoot. Wie h laatst lacht lacht het best.

    • Het gaat niet om het grote succes van de wegenbelastingvrije auto’s. Het gaat erom dat de staat miljarden misloopt per jaar.
      En als je goed in de tabellen leest, zie je dat zelfs de Yaris Full hybrid niet aantrekkelijk is. Je betaald alsnog 38,- wegenbelasting per maand.
      Ik snap dat als je geld te kort komt het ergens terug moet halen. Maar doe dat dan mondjes matig. Zodat dus het eerste en 2e jaar het nog interessant is een Label A auto aan te schaffen of te rijden.

  2. Voor de zoveelste keer wordt je belazerd door de politiek. Je gaat nu netzoveel belasting betalen dan van een meer uitstotende auto tijdens de aanschaf van mijn Skoda Fabia is mij nooit gemeld dat de voordeel regeling in 2013/2014 zou stoppen. Nu rij ik diesel en kan zo 1000 euro per jaar gaan betalen met mijn schone auto. Laten ze de tarieven afleveren.

  3. Waar kan je Die Tesla benzineauto’s kopen die in de tabel staan?

  4. Of die omgebouwde Renault Zoe…..

  5. Waarom moet ik even veel gaan betalen, kon toch ook de helft dan was er tenminste een prikkel
    Voor een auto aan te schaften die schonere uit laatgassen produceert

  6. Ik rijd een Honda civic hybride. Deze wagen weegt met accu’s en electromotor zwaarder om zuiniger te kunnen rijden. Nu zou ik werkelijk hoger worden aangeslagen met de mrb? Kan mij iemand vertellen wie hier een denkfout maakt…..?
    Ik wil best betalen, maar niet voor de extra zuinig/milieuvriendelijke componenten in mijn auto. Trek dit gewicht, ongeveer 125 kilo eraf!

    • Beste Peter,

      Wat jij voorstelt wordt ook gedaan. Je hebt het rijklaar-gewicht van een hybride/elektrische auto en het gewicht voor de wegenbelasting. Bij de laatste wordt het rijklaar-gewicht verminderd met het gewicht van de accu’s en elektromotor.

      • Beste redactie,

        Bedankt dat jullie mijn zorg zo serieus oppakken. Ik ga er nu helemaal van uit dat jullie uitleg klopt. Ik ben heel benieuwd in welke belastingcategorie ik aangeslagen wordt.

  7. Helemaal juist Peter, die vraag had ik ook direkt op mijn civic hybride. Bovendien, hij hoeft nooit aan het stroom! Hoe zit dat met die opel Ampera’s?
    Wat denk je hoe die stroom opgewekt wordt en waar het vandaan komt? ENERGIE-CENTRALES!!
    Kijkt de overheid alleen maar tot aan de stekkerdoos?
    En zitten de leasebakken elke dag aan het stroom? Beetje wassen neus lijkt me.

  8. en als ik nou een oldtymer zo schoon krijg als bovenstaand ben ik dan ook weer belastingvrij?

  9. jullie moeten niet zeuren die paar honderd euro kijk eens wat van mooie wegen wij hebben groet van piet

    • Kijk eens in Duitsland wat een mooie wegen ze aan kunnen leggen zonder de burger een poot uit te draaien. Er is ook al aangetoond dat de nieuwe regeling niet het geld gaat op brengen wat ze verwachten.
      Maar mooi de kop in het zand steken . Op deze manier kan dadelijk niemand meer auto rijden in Nederland. Onze buurlanden lachen hard want die kopen dadelijk voor een prikkie al die nieuwe goedkope dieseltjes waar mensen nu een hoog bedrag voor moeten betalen. Rutte bedankt he, je kan in de eu nu blijven lachen over onze rug

    • Van welke partij?

      Duidelijk dat we niet bij u moeten zijn om lange termijn afspraken mee te maken!

  10. Stelletje kuddedieren zijn jullie allemaal, veel gebrul en weinig wol. Dat is precies waar onze politici op in steken, list en bedrog. Het is simpel, iedere keer trapt iedereen in de doorzichtige fratsen van onze (door jullie allemaal) gekozen marionetten, neem eens werkelijke actie in plaats van te zitten zeuren!

  11. ik rijd een motor,een bmw,2jaar oud 1 op 35 ook milieuvriendlijke katalisator eronder,weegt maar 175 kilo en ik moet ook wegenbelasting betalen,ook voor de maanden dat ik niet rij!!!! wat zeuren jullie nou !!!

  12. Ongelofelijk dit… Het hele kabinet wegstemmen bij de volgende verkiezingen maar.

  13. Het is jammer dat iedereen hetzelfde betaald voor de wegenbelasting. Ik rij zelf 5000 km per jaar.
    Zo zijn er heel veel, vooral oudere mensen die weinig km per jaar rijden en toch het volledige bedrag aan wegenbelasting moeten betalen.
    Waarom niet verrekenen in de brandstofprijs?
    Veel km rijden, meer betalen, eerlijker kan het niet. Zowel voor mensen met een oude auto, buitenlandse mensen etc. Ieder even veel.

    • Mee eens Loek, tijd voor de kilometerheffing. Volledig afzien van wegenbelasting en een kilometerheffing in 2 categorieën optuigen. De ecologisch verantwoorde auto’s in een andere tariefgroep zetten dan de meer vervuilende auto’s en dan betalen per gereden kilometer. Dit is voor het gebruik van de weg ( wegenbelasting tenslotte ) de meest eerlijke verdeling !

    • Ik ben het ten dele eens met Loek, maar de belasting op brandstof nog hoger maken die het nu al is lijkt mij geen goed idee.
      Er zou dan ongeveer € 0,30 p/l bij moeten!
      Het gekke is dat men in Frankrijk (waar ik familie heb wonen) geen wegenbelasting betaald, daar zit de belasting in de brandstof prijzen en dat is inderdaad eerlijker, terwijl de brandstofprijzen daar nagenoeg dezelfde zijn als hier, waarschijnlijk in 2014 nog lager.
      Het lijkt mij beter dat de regering eens over gaat op eigen bezuinigingen dus wat minder naar Brussel, fraude beteugelen, en afzien van ideote subsidies, en allerlei belachelijke ongecontroleerde stortingen naar buitenland, maar dat doen ze niet belangenverstrengeling heet dat, daarvoor moeten wij opdraaien, maar ja men gaat toch weer massaal stemmen op de gevestigde orde.

  14. Ik Will Morgen een smart diesel bj 2002 wegenbelastingvrij koopen . Maar ik vraag mee af als in 2014 di blijven bela stringvrij rijen.

  15. Wat men vooral beslist niet moet doen is de politiek geloven; er zijn op aarde geen grotere bedriegers en leugenaars als politici, óók in Nederland ! Dit is niet nieuw maar bestaat al eeuwenlang.
    Het goeddeels “dom” geachte volk is gemakkelijk te manipuleren met als gevolg een mooi praatje alwaar men mee vandoor gaat met in het verlengde daarvan een ijskoude douche zoals nu voor velen zal blijken !

    Wie auto wenst te rijden wordt nu eenmaal uitgeknepen door onze buitengewoon op geld beluste overheid en dan kan het zomaar gebeuren dat U een worst wordt voorgehouden die lekker smaakt maar waarvan je even later spoegziek wordt ?!!

    In het vervolg dus toch maar even heel erg goed kijken wat er eventueel in die “glazen bol” te lezen zou staan alvorens men in gaat op mooie maar veelal leugenachtige praatjes vanuit onze overheden !

  16. Met een woord gezegd ,het zijn een stelletje gore oplichters in Den haag

  17. Alle oude auto,s die naar het buitenlandvertrekken (ver naar het zuiden)daar word nog jaren met gereden ! Hoe doen ze dat daar met de Ozonlaag?Waar blijft nu de Miljeu winst? Of gaat het hier om …….., ga toch fietsen!

  18. Het zijn slimmeriken hoor, ik heb een jonge twingo, hij kost 18 euri per maand, 55 euri per kwartaal of 220 euri per jaar. Het is dus voordeliger om per maand te betalen. Makkelijker kunnen ze het niet maken….

  19. Ik heb in oktober 2010 een seat 1.2 tdi gekocht .op mijn vraag hie zit dat met wegenbelasting .meneer onze overheid stimuleert schoon rijden deze auto is en blijft belasting vrij .Ik rijd 6000 km per jaar en voel me gruwelijk genaaid .Ik had er nog enig begrip voor gehad als ze er een aparte categorie van gemaakt hadden net als bv bij lpg daar doen ze dat ook als je een g4 installatie hebt .Nu kan ik volgend jaar die auto inruilen en krijg er uitaard niets voor terug dus dubbel genaaid

  20. Op internet kan je praktisch op geen ene site een auto selecteren op basis van het gewicht. Je weet dan gelijk wat je aan MRB zou moet betalen -en hoeveel je er voor over hebt.Zou ditzo dit eens kunnen bevorderen of zelf met een tool kunnen komen ??

  21. Belasting vrije MB 508 D ex brandweer manschappenwagen, m.i.v. volgend jaar wbtarief ongeveer euro 3500,-
    Aanschaf 4 jaar geleden euro 6500,-, restwaarde 2014 euro 200,- . Pure diefstal ! Dus schorsen en via belasting
    terug vorderen ! Laat me geen oor aan naaien.

  22. Waar ik erg veel moeite mee heb is dat je voor dezelfde auto aangedreven door diesel, 100 o/o wegenbelasting meer betaald dan op benzine. Dus zelfde gewicht. Diesel minder uitstoot. En toch veel meer wegenbelasting betalen.
    Kan iemand mij dat uitleggen?

  23. @kamerlid..fijn die wegen vol met file :S

    Misschien moeten we ook maar wegenbelasting gaan heffen op de auto’s met buitelandse kentekens van diegene die hier (tijdelijk)wonen en werken..Als ik zie hoeveel poolse auto’s hier in de straat staan…

  24. Hoe kun je genaaid worden door onze regering! Ik had er best begrip voor gehad als ze voor de auto’s die nu vrijgesteld zijn een lagere wegenbelasting hadden berekend, maar gewoon het volle pond alsof je een enorme vervuiler bent vind ik echt een naaistreek!!!!

  25. Bijna_prius_koper

    Wat een oplichterbende!!! Ik was aan het twijfelen om een prius te kopen maar nu heeft het helemaal geen zin meer! Ze willen het laatste laag huid van ons afhalen. Ik verkoop mijn auto en rijd met fiets. Ik ben zo boos op Rutte en zijn bende dat…grrrrrrrr….voor hen is het makkelijk met 100000+ eur salaris, toch? Fuck de belastingvrije autos, weg ermee. Toyota en Honda moet een heel erg lobby aandoen, dit kan niet! We zijn genaaid, en dat komt steeds vaker voor, jullie zullen dat zien!

  26. Tja, de overheid is gek op gratis geld. Geld dat ze lekker kunnen uitgeven aan o.a. laagopgeleide kansloze parasieten afkomstig uit zowat alle apenlanden ter wereld. Halleluja Nederland, komt tot zien waar het elke dag Sinterklaas is! Wat de overheid zich niet beseft is dat elke gestolen Euro niet meer in de echte economie terecht komt hetgeen een averechts effect heeft. En als de echte economie niet meer werkt vergroot dit alleen maar de werkloosheid. Een neerwaartse spiraal dus. Den Haag, laat het echte geld in de echte economie en ga eens bezuinigen op nodeloze uitgaven!

    • Alweer een idee van auto eigenaar pesten, ben je goed bezig word je weer gestraft. Net als toen ook al was met een diesel op PPO laten rijden, Oei, nu lopen we belasting mis van de brandstoffenheffing dus de plantaardige olie een stuk duurder maken en zelfs het PPO (gaan) verbieden. Maar ook de benzinevoertuigen of LPG rijders worden weer gestraft, LPG zelfs met bijna 10 cent omhoog. Tijd dat we eens sereus gaan nadenken over de HHO cel. zodat we deels op waterstof kunnen rijden. Maar dan zal daar ook wel weer snel gezeik over zijn. Geld stinkt niet voor niets, dan kunnen de belastingbedenkers nog beter ruiken waar nog meer te plukken valt en als men dan niets vind, dan nemen we de auto eigenaren maar weer eens te grazen.

  27. Van mij krijgen ze geen enkele euro oltimer staat in duitsland bij mijn redders

  28. Ik heb voor een Fiat Punto Evo diesel 2011 3 deurs nu een aanslag voor de wegenbelasting gehad van € 22,00 per maand. Klopt dat wel?

  29. Zinloos, maar goed. In America die probleem bestaat helemaal niet. Belasting is in benzine prijs gewoon. Je betaal precies zoveel je rijd. Dat vind ik eerlijk.

  30. afschieten

  31. het is belachelijk dat wij als burgers zo veel moeten inleveren !
    de wegenbelasting is belachelijk hoog zo worden wij als nederlanders beperkt in alles wat we doen .
    wie slim is gaat hier zo snel mogelijk weg

    • Wat dag jij dan? Dat bedrijven geld gaan afgeven? Je geloof toch niet in sprookjes he! De “normalen” incomers moeten betalen is altijd geweest. in de middel eeuwen ook dit systeem is nog steeds aanwezig.

  32. Boeiend, deze commentaren, maar moeilijk te lezen vanwege de ongelofelijk vele spelfouten. Komt dat door opwinding of gewoon een gebrek aan opleiding waardoor jullie zo te keer gaan? Als je eerlijk bent leef je in een welvaartstaat, ga eens ver over de grens, dan maak je misschien ECHTE armoede mee of blijf gewoon lekker op je camping in Bakkum staan en maak je boos over die paar euri per maand, ga fietsen als je dat niet kan betalen!

Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*