Autorijden anno 2011 is duur in Nederland. Dit is zeker het geval in vergelijking met andere landen. Het verschil is te wijten aan de extra hoge belastingen die in Nederland worden geheven. Enkele voorbeelden hiervan zijn de BPM, MRB (wegenbelasting) en accijns op brandstof. In totaal ontvangt de overheid hiermee op jaarbasis ruim 14 miljard euro. De kosten voor aanleg en onderhoud en aanleg van wegen bedragen jaarlijks zo’n 7 miljard euro. Auto rijden blijkt voor de heren in Den Haag dus zeer lucratief.
BPM
BPM staat voor belasting van personenauto’s en motorrijwielen. Deze belasting is omstreden en wordt binnen de EU alleen in Groot-Brittannië en Nederland geheven. Je betaalt o.a. BPM bij de aanschaf van een nieuwe auto of bij import van een tweedehands auto. Met de heffing van BPM ontving de overheid in 2010 een bedrag van 2,095 miljard euro.
MRB
Motorrijtuigenbelasting wordt geheven als je in het bezit bent van een auto, ongeacht het aantal kilometers dat je rijdt. Vroeger heette deze belasting wegenbelasting en is oorspronkelijk bedoeld voor de aanleg en onderhoud van wegen. In 2010 haalde de overheid 5,044 miljard euro op met deze belasting.
Accijns
Accijns is weer een andere vorm van belasting. Deze wordt geheven op brandstof zoals benzine, diesel en LPG. Per liter benzine gaat er ongeveer 1 euro (!) naar de Nederlandse overheid. Dat is meer dan de helft dat je betaalt voor een liter. Inkomsten uit accijns voor de overheid in 2010? 6,589 miljard euro.
Parkeerbelasting
Deze belasting zou je haast vergeten. Parkeren is vooral voor gemeenten een interessante bron van inkomsten. Dat weet ook de gemeente van Amsterdam, deze is de duurste parkeerstad ter wereld. Voor 2010 zijn helaas geen cijfers beschikbaar, in 2009 is er 538 miljoen euro opgehaald met de parkeerbelasting.
De inkomsten op een rij:
Inkomsten autogebruik 2010 | miljard euro |
MRB overheid | 3,629 |
MRB provincies | 1,415 |
BPM | 2,095 |
Accijns lichte olie | 4,087 |
Accijns minerale oliën x 70% diesel en LPG | 2,502 |
Parkeerbelasting (cijfers 2009, 2010 niet bekend) | 0,538 |
Totaal | 14,266 |
Kosten voor onderhoud en aanleg wegen
Uiteraard moeten er ook kosten worden gemaakt voor de aanleg en onderhoud van wegen. Onderstaande kosten zijn inclusief bijhorende voorzieningen zoals bruggen, spoorwegovergangen, gladheidsbestrijding en verlichting:
Uitgaven 2010 | miljard euro |
Aanleg en onderhoud rijkswegen | 3,26 |
Aanleg en onderhoud provenciale wegen | 1,154 |
Aanleg en onderhoud wegen, straten en pleinen gemeenten | 2,737 |
Totaal | 7,151 |
Het verschil
Het verschil tussen inkomsten en uitgaven bedraagt 7,115 miljard euro. Nee, makkelijker kunnen ze het niet maken daar in Den Haag.
Bronnen: cbs.nl, ministerie van verkeer en waterstaat