Home / Nieuws / Nieuwe regeling voor oldtimers levert veel minder op dan verwacht

Nieuwe regeling voor oldtimers levert veel minder op dan verwacht

De nieuwe oldtimerregeling die per 1 januari 2014 van kracht is, levert veel minder op dan verwacht. Aanvankelijk had Staatssecretaris Weekers beraamd dat er € 120 miljoen aan MRB inkomsten naar de schatkist zou gaan, nu blijkt dat er in 2014 nog geen derde van dit bedrag wordt opgehaald. Volgens Stichting Autobelangen komt er in heel 2014 slechts € 35 miljoen binnen aan MRB wat overeenkomt met 29% van het begrote bedrag.

Per 1 januari geldt de vrijstelling voor MRB van oldtimers voor auto’s die 40 jaar en ouder zijn, hiervoor was dit 25 jaar. Dit heeft voor grote onrust gezorgd bij oldtimereigenaren evenals de oldtimerbranche. Veel bedrijven moesten hun deuren sluiten als gevolg van de nieuwe regeling door een plotselinge impopulariteit van oldtimers. Eigenaren van oldtimers zagen hun voertuig in 1 keer minder waard worden.

In totaal zijn volgens het CBS 350.000 voertuigen getroffen door de nieuwe regeling. Veel oldtimers zijn inmiddels geëxporteerd of geschorst omdat de kosten voor de MRB niet op te brengen zijn. Ook zijn er eigenaren die hun auto van LPG naar benzine hebben laten ombouwen om minder MRB te betalen.

Een reactie

  1. Met ingang van dit jaar is de vrijstellingsleeftijd van oldtimers ‘definitief’ naar 40 jaar gegaan, alhoewel de stichting Autobelangen voornemens is de Staat juridisch te laten wijzen op het feit dat de maatregel gebaseerd is op foutieve informatie.

    Legio liefhebbers van zgn. ‘youngtimers’ die in een overgangsregeling vallen of hun auto naar een stalling of zelfs het buitenland laten verdwijnen, worden afgeschilderd als milieudelinquenten. maar is dat de werkelijkheid ?

    Volgens milieuridders en de subsidieregelingen van de overheid dient men bij voorkeur minimaal iedere 5 jaar een nieuwe auto, met de laatste uitstoot technologie, aan te schaffen.
    We gaan hier echter voorbij aan het duurzaamheid beginsel.
    Het produceren van een nieuwe auto kost evenveel energie en dus uitstoot als de auto tijdens zijn gemiddelde levensduur verbruikt !
    En volgens een onderzoek van van de Norwegian University of Science and Technology is de totale uitstoot van broeikasgassen, gedurende de volledige levenscyclus, van een elektrische auto niet of nauwelijks minder dan bij een auto met verbrandingsmotor.

    Een elektrische motor is weliswaar efficiënter dan een verbrandingsmotor, maar er is wel een grote, zware, kostbare en levensduur beperkende accu nodig om de energie te leveren. De energiekosten van de batterij, de elektronica, de verwarming / koeling die er mee gepaard gaat en de kostbare grondstoffen, worden nooit meegerekend als de voordelen van de elektrische auto worden opgesomd.

    Het rijden in een auto die een hoge levensduur heeft, zoals de befaamde Volkswagen en Mercedes diesels, en dat 30 tot 40 jaar volhoudt, blijkt dan ineens een heel milieubewuste ‘keuze’ te zijn.
    Voor conventionele dieselmotoren zou het zelfs mogelijk te zijn om vrijwel CO2 neutraal te rijden door te kiezen voor 2e generatie plantaardige olie.
    Als dan ook nog de energieleveranciers, uit kostenoverwegingen, besluiten om gascentrales te sluiten, om daar kolencentrales voor in de plaats te gaan gebruiken, blijken deze duurzame ‘oudjes’, mits goed onderhouden, uiteindelijk de meest milieuvriendelijke motorvoertuigen.

    Niet stallen dus, rijden met die klassiekers !

Reageer

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*