Door verschillende belastingregelingen ontvangen kopers van milieuvriendelijke auto’s te veel voordeel. Dat vindt het CDA althans, die de subsidie niet in verhouding vindt staan tot het milieuvoordeel dat de auto oplevert.
Regelingen disproportioneel
Een aantal Kamerleden zoals Pieter Omtzigt, Sander de Rouwe en Agnes Mulder hebben vragen gesteld aan het kabinet over de huidige regelingen en de effecten hiervan. Ze vinden de regelingen disproportioneel en deze zouden aan banden gelegd moeten worden.
Een aantal regelingen geldt tot 2014, zo hoeft er voor milieuvriendelijke auto’s geen aanschafbelasting en minder wegenbelasting betaald te worden. Ook zijn er voor ondernemers een aantal fiscale voordelen zoals de Kleinschaligheids-InvesteringAftrek (KIA), Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (VAMIL).
Tot bijna € 70.000 voordeel
Met deze regelingen kosten bijvoorbeeld een Mitsubishi Outlander Phev voor een ondernemer geen € 48.990 maar slechts € 16.678. Het verschil voor een Tesla S loopt op tot bijna € 70.000 (€ 25.059 met belastingvoordeel en € 94.010 voor de gewone consument).
Praktijkverbruik hoger
Ook vragen de eerder genoemde leden zich af of de milieuvriendelijke auto’s in de praktijk wel zo milieuvriendelijk zijn. Volgens een rapport van TNO blijkt dat de CO2-emissies en het brandstofverbruik in de praktijk vaak veel hoger zijn dan de waarden uit de catalogus.
Tegenvaller inkomsten autobelasting
Volgens Kamerlid Omzingt wordt in de voorjaarsnota gesproken over een relatieve grote tegenvaller bij de ontvangsten van autobelastingen. Dit zou komen door vergroening van het wagenpark. Het CDA hoopt dan ook dat het kabinet nieuwe regelingen vaststelt waarbij er minder fiscale voordelen te halen zijn, zodat dit geld scheelt uit de staatskas.