Home / BPM / Zuinige auto’s ontvangen te veel belastingvoordeel

Zuinige auto’s ontvangen te veel belastingvoordeel

Door verschillende belastingregelingen ontvangen kopers van milieuvriendelijke auto’s te veel voordeel. Dat vindt het CDA althans, die de subsidie niet in verhouding vindt staan tot het milieuvoordeel dat de auto oplevert.

Regelingen disproportioneel

Een aantal Kamerleden zoals Pieter Omtzigt, Sander de Rouwe en Agnes Mulder hebben vragen gesteld aan het kabinet over de huidige regelingen en de effecten hiervan. Ze vinden de regelingen disproportioneel en deze zouden aan banden gelegd moeten worden.

Een aantal regelingen geldt tot 2014, zo hoeft er voor milieuvriendelijke auto’s geen aanschafbelasting en minder wegenbelasting betaald te worden. Ook zijn er voor ondernemers een aantal fiscale voordelen zoals de Kleinschaligheids-InvesteringAftrek (KIA), Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (VAMIL).

Tot bijna € 70.000 voordeel

Met deze regelingen kosten bijvoorbeeld een Mitsubishi Outlander Phev voor een ondernemer geen € 48.990 maar slechts € 16.678. Het verschil voor een Tesla S loopt op tot bijna € 70.000 (€ 25.059 met belastingvoordeel en € 94.010 voor de gewone consument).

Praktijkverbruik hoger

Ook vragen de eerder genoemde leden zich af of de milieuvriendelijke auto’s in de praktijk wel zo milieuvriendelijk zijn. Volgens een rapport van TNO blijkt dat de CO2-emissies en het brandstofverbruik in de praktijk vaak veel hoger zijn dan de waarden uit de catalogus.

Tegenvaller inkomsten autobelasting

Volgens Kamerlid Omzingt wordt in de voorjaarsnota gesproken over een relatieve grote tegenvaller bij de ontvangsten van autobelastingen. Dit zou komen door vergroening van het wagenpark. Het CDA hoopt dan ook dat het kabinet nieuwe regelingen vaststelt waarbij er minder fiscale voordelen te halen zijn, zodat dit geld scheelt uit de staatskas.

2 reacties

  1. Ik krijg sterk de indruk dat de belastingvoordelen voor bijvoorbeeld de Tesla niet op de juiste wijze worden weergegeven. Voor een BV gaat het volgens mij niet op dat een Tesla 70.000 euro minder zou kosten door de belastingvoordelen. De auto moet nog steeds in zijn geheel betaald worden. Er moet dus wel degelijk een dikke ton voor een Tesla model S worden afgerekend.

    Als ik het uitreken kom ik weliswaar op een aantal extra aftrekposten (milieuinvesteringsaftrek/kleinschaligheids investeringsaftrek) en een kortere afschrijvingsduur maar daarbij gaat het over aftrekposten waarbij de belastbare winst wordt verlaagd en waardoor er dus minder Vennootschapsbelasting hoeft te worden betaald. De aftrekposten samen leiden volgens mij tot een voordeel van ca. 20% of 25% van die 70.000 en dat is met 14.000 of 17.500 euro toch een heel wat kleiner voordeel.

    Of zie ik nu iets verkeerd?

  2. Op Denemarken na is er geen enkel land ter wereld waar de auto’s zo duur gemaakt worden door hoge belastingen als in Nederland. Daarnaast zijn brandstoffen in Nederland ook duurder door hogere accijnzen. In het buitenland kennen ze geen BPM noch bijtelling. Wegenbelasting is doorgaans veel lager. Ook bijzonder is dat bijtelling genomen wordt van de nieuwwaarde ipv. restwaarde van de auto?
    Maw.: De politiek moet zich niet druk maken over deze tijdelijke belastingvoordelen, maar over de veel te hoge belastingdruk op autobezit en -gebruik in het algemeen.

Reageer

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*