Dat stelt Pieter Omtzigt, kamerlid voor het CDA. Hij ergert zich al langere tijd aan buitenlandse auto’s die langer dan 2 weken in Nederland rondrijden, zonder wegenbelasting te betalen. En hij is niet de enige. Veel Nederlanders vinden het onterecht dat zij voor hun auto dure euro’s moeten betalen en dat buitenlandse werknemers gratis op de weg rijden.
Maar is dat een terechte irritatie? Een snelle rekensom levert het volgende op:
De feiten:
- Er wonen ca. 350.000 buitenlandse werknemers in Nederland.
- Slechts 31.000 hiervan heeft een auto op zijn naam staan en betaalt dus hier belasting voor.
De aanname:
Stel dat 50% van de buitenlandse werknemers een auto heeft, wat zou dat de staatskas opleveren?
- 50% van 350.000 – 31.000 = 159.500 auto’s
- We nemen een middenklasse auto: zeg een Ford Focus (benzine)
- De jaarlijkse wegenbelasting hiervoor is in Noord-Holland € 372,-
Wanneer voor al deze auto’s wegenbelasting zou worden betaald, zou dat 159.500 x € 372 = € 59.334.000,- opleveren. Dat is bijna 60 miljoen euro per jaar. Zelfs al zou maar 30% van de 350.000 buitenlandse werknemers een auto op zijn of haar naam hebben staan, dan zou het rekensommetje alsnog neerkomen op € 35.600.400,-. Alsnog ruim 35 miljoen dus.
Dus geachte Tweede Kamer: Meneer Omtzigt heeft een heel valide punt als je het mij vraagt. En is het echt zo moeilijk te controleren als wordt gezegd? Op de snelweg staan om de haverklap videocamera’s opgesteld en de parkeerdienst deelt boetes uit op basis van gescande kentekens. Ik zou zeggen: combineer die twee technieken en je pikt ze er zo tussen uit! De kans dat deze werknemers elke dag dezelfde weg rijden (naar hun werk!) is natuurlijk aannemelijk te noemen.
Ben jij het eens met bovenstaande? Of juist helemaal niet? Is onze rekensom te kort door de bocht of heb jij betere cijfers? We zijn benieuwd naar jullie mening!