Volgens een onderzoek gehouden door de Bovag loopt de Nederlandse overheid ruim een miljard aan inkomsten mis door tanken over de grens. Automobilisten die aan de grens wonen gooien hun tank in Duitsland of in België vol.
Tanken bij de buren scheelt veel geld
Tanken in Duitsland scheelt gemiddeld 14 cent per liter en in België zelf 16 cent per liter. Dat is voor circa 53% van de 1,5 miljoen mensen die in de grensstreek wonen reden genoeg om bij de buren te tanken. Bij de aanstaande accijnsverhoging, die per 1 januari 2014 in gaat, zegt zelfs twee derde over de grens te gaan tanken. Aldus het onderzoek van de Bovag in samenwerking met Trendbox.
Nieuwe accijnsverhoging zet werkgelegenheid op spel
Per 1 januari zal de accijnsverhoging op diesel 3 cent per liter bedragen, voor LPG zelfs 7 cent per liter. Dit zou de nekslag betekenen voor pomphouders in het grensgebied, die simpelweg niet kunnen concurreren met de lage prijzen van de buren. Ook gaat een bezoek aan het tankstation in het buurland vaak gepaard met boodschappen doen en het inslaan van tabak. Dit betekent dat de overheid nog meer inkomsten mis loopt en zet hiermee ook de werkgelegenheid in het grensgebied op het spel.
Den Haag, doe het niet!
De Bovag roept het kabinet op om de komende accijnsverhoging te schrappen. Wij sluiten ons daar volledig bij aan. De negatieve gevolgen voor bedrijven in het grensgebied zijn groot. Daarbij is de rek met de brandstofprijzen er nu wel uit. Auto rijden in Nederland is relatief het duurst in Europa en steeds minder weggelegd voor de gemiddelde Nederlander. We zijn erg benieuwd naar jouw ervaring op dit gebied, rijd je minder (of geen) auto nu de prijzen de pan uit rijzen?
Fijn ,bedankt PVDA voor de “gewone man”
waarom worden o.a. de taxi vrachtwagens en bestelbussen buiten schot gelaten dat zijn de grootste kilometer vreters en zij betalen geen BTW en bpm en verrekening van de BTW op de brandstoffen