Het zal je niet ontgaan zijn: de brandstofprijzen zijn in februari 2012 weer door het oude record gegaan. De officiële lezing dit keer is de politieke onrust over Syrië en Iran. Maar toch is het gek dat de brandstof in Nederland nog altijd zoveel duurder is dan bijvoorbeeld in Luxemburg. En dat komt echt niet omdat ze in Luxemburg nou zoveel olie uit de eigen bodem halen.
Nee, het grote verschil zit hem in de accijns en BTW. In Nederland wordt de prijs van brandstof opgebouwd uit een aantal componenten te weten:
- productie: alles wat nodig is om de brandstof te produceren, van olieboren tot raffineren
- distributie: alles wat nodig is om de brandstof bij de pomp te krijgen, + handelsmarge
- heffingen: alle opslagen van de overheid
- BTW: belasting over de toegevoegde waarde: 19%
Deel 1 en 2 worden beïnvloed door actualiteiten zoals olierampen en onrusten in olierijke gebieden zoals Syrië en Iran. Maar deel 3 en 4 natuurlijk niet. En laat dat nou veel meer dan de helft van de brandstofprijs vertegenwoordigen!
Vaste heffingen
Het deel heffingen is een vast bedrag. De hoogte hiervan wordt jaarlijks door onze overheid vastgesteld en staat voor 2012 op € 0,73 per liter brandstof (bron: rijksoverheid.nl). De accijns is met 1,7% verhoogd. Belangrijkste reden hiervoor is inflatiecorrectie.
Variabele heffingen
Hoe duurder de brandstof, hoe hoger de BTW, hoe meer de overheid ontvangt. Wanneer alle componenten zijn opgeteld, wordt er 19% BTW geheven over de totaalprijs om tot de uiteindelijke prijs aan de pomp te komen. Dat betekent dus dat de overheid meer BTW ontvangt naarmate de brandstofprijs stijgt. Bij een brandstofprijs van € 1,80 is het deel BTW € 0,29.
Opgeteld en afgetrokken
Als je dit verhaal heel kort door de bocht bekijkt, profiteert de overheid van hogere inkomsten uit de BTW op brandstof, door onrusten in Syrië en Iran. Je zou bijna denken dat Den Haag baat heeft bij dergelijke onrusten, maar daarvoor zal de “winst” te klein zijn en het gevaar te groot. Maar ondertussen zijn wij, automobilisten, wel mooi de dupe. Want wij hebben geen keuze behalve de hogere brandstofprijs te betalen. De overheid pakt bij de € 1,80 die wij per liter betalen € 1,02 aan inkomsten!
Ons voorstel
Wat is dan ons voorstel? Verlaag de accijns en ontlast daarmee de automobilist. Wij zijn een land dat groot is geworden door transport en logistiek. Daarin waren we al groot in de tijd van de VOC en dat zijn we nog steeds met bijvoorbeeld een van de grootste en succesvolste havens ter wereld. Laat Den Haag dan diezelfde logistiek ook een hart onder de riem steken en de accijns verlagen. Ben jij ook voor? Laat je stem horen op dev.berekenjeautokosten.nl/petitie en bij voldoende stemmen dienen wij de petitie in. Met meer dan 1.000 bezoekers per dag moeten we snel een flink aantal petitie inschrijvingen kunnen verzamelen. Zou het helpen? Niets doen helpt niet!
Dank voor je steun,
Berekenjeautokosten.nl
Effe tekenen mensen
Tijd om te strijden tegen dit belasting beleid!!!
Alleen rijken kunnen dit betalen…en die rijken maken maar 1%
van de bevolking uit!!
Tekent als uw auto uw lief is !!
Zeker ga ik hier aan meedoen!
GRAAIERS
Ongelofelijk die prijzen, ik ben nu zelfs aan het kijken of ik in Duitsland kan tanken (woon vlakbij de grens).
zegt:Hihi nee nog niet. We hebben wel een erg zuigine auto, maar denken er wel aan om na deze auto over te stappen op elektrisch. Wellicht zijn de batterijen en actieradius dan ook verbeterd. Ik rij trouwens weinig auto, vanwege dezelfde redenen die jij in je laatste blogpost noemt
Volgen mij zijn wij (nederlanders) het wanbeleid van onze mede europeanen aan het betalen door div belastingen die plotseling(kunstmatig) omhoog worden getrokken.En dit is niet alleen aan de pomp te merken!!, zelf rij ik +- 15000 km per jaar voor mijn baas en krijg hiervoor 19ct per km en geen cent meer,terwijl naar div berekeningen door andere dit NU op minimaal 23ct per gereden km zou moeten zijn .
over graaien gesproken,er wordt bv gesproken over dat er wel eens zou kunnen gebeuren dat er geen olie meer uit bepaalde landen zou geexporteerd worden en alle prijzen aan de pomp stijgen .
Lijkt net alsof wij geen rechten meer hebben in de EU.
Wij moeten alles accepteren van de andere landen in de EU en wij moeten ook alles zelf dubbel betalen. Crisis oplossen, geld lenen wat nooit meer terug komt en milieu vriendelijk zijn.
Nederland is niet groot maar wel de enige die zoveel voor de aarde doet. Maar zo hoef het van mij niet. China, India en U.S.A. doen er totaal niets aan om de milieu te besparen!
BEDANKT DEN HAAG!!!
de grootste graaiers zitten in Denhaag
Hoe kan de brandstofprijs 150 km verderop gewoon 30 cent goedkoper zijn als hier in de dure randstad waar we toch al duurder leven als in de rest van Nederland?? Nee volhouden zo…. we stoppen vanzelf met autorijden.