Het zal je niet ontgaan zijn: de brandstofprijzen zijn in februari 2012 weer door het oude record gegaan. De officiële lezing dit keer is de politieke onrust over Syrië en Iran. Maar toch is het gek dat de brandstof in Nederland nog altijd zoveel duurder is dan bijvoorbeeld in Luxemburg. En dat komt echt niet omdat ze in Luxemburg nou zoveel olie uit de eigen bodem halen.
Nee, het grote verschil zit hem in de accijns en BTW. In Nederland wordt de prijs van brandstof opgebouwd uit een aantal componenten te weten:
- productie: alles wat nodig is om de brandstof te produceren, van olieboren tot raffineren
- distributie: alles wat nodig is om de brandstof bij de pomp te krijgen, + handelsmarge
- heffingen: alle opslagen van de overheid
- BTW: belasting over de toegevoegde waarde: 19%
Deel 1 en 2 worden beïnvloed door actualiteiten zoals olierampen en onrusten in olierijke gebieden zoals Syrië en Iran. Maar deel 3 en 4 natuurlijk niet. En laat dat nou veel meer dan de helft van de brandstofprijs vertegenwoordigen!
Vaste heffingen
Het deel heffingen is een vast bedrag. De hoogte hiervan wordt jaarlijks door onze overheid vastgesteld en staat voor 2012 op € 0,73 per liter brandstof (bron: rijksoverheid.nl). De accijns is met 1,7% verhoogd. Belangrijkste reden hiervoor is inflatiecorrectie.
Variabele heffingen
Hoe duurder de brandstof, hoe hoger de BTW, hoe meer de overheid ontvangt. Wanneer alle componenten zijn opgeteld, wordt er 19% BTW geheven over de totaalprijs om tot de uiteindelijke prijs aan de pomp te komen. Dat betekent dus dat de overheid meer BTW ontvangt naarmate de brandstofprijs stijgt. Bij een brandstofprijs van € 1,80 is het deel BTW € 0,29.
Opgeteld en afgetrokken
Als je dit verhaal heel kort door de bocht bekijkt, profiteert de overheid van hogere inkomsten uit de BTW op brandstof, door onrusten in Syrië en Iran. Je zou bijna denken dat Den Haag baat heeft bij dergelijke onrusten, maar daarvoor zal de “winst” te klein zijn en het gevaar te groot. Maar ondertussen zijn wij, automobilisten, wel mooi de dupe. Want wij hebben geen keuze behalve de hogere brandstofprijs te betalen. De overheid pakt bij de € 1,80 die wij per liter betalen € 1,02 aan inkomsten!
Ons voorstel
Wat is dan ons voorstel? Verlaag de accijns en ontlast daarmee de automobilist. Wij zijn een land dat groot is geworden door transport en logistiek. Daarin waren we al groot in de tijd van de VOC en dat zijn we nog steeds met bijvoorbeeld een van de grootste en succesvolste havens ter wereld. Laat Den Haag dan diezelfde logistiek ook een hart onder de riem steken en de accijns verlagen. Ben jij ook voor? Laat je stem horen op dev.berekenjeautokosten.nl/petitie en bij voldoende stemmen dienen wij de petitie in. Met meer dan 1.000 bezoekers per dag moeten we snel een flink aantal petitie inschrijvingen kunnen verzamelen. Zou het helpen? Niets doen helpt niet!
Dank voor je steun,
Berekenjeautokosten.nl