De heren in Den Haag zijn aan het schuiven met de regelingen voor BPM, MRB (wegenbelasting) en bijtelling. Per 1 juli 2012 vindt de eerste grote wijziging plaats, daarna met ingang van elk nieuw jaar tot aan 2015. Daarmee veranderen jaarlijks de nieuwprijzen van auto’s en de grenzen voor BPM-vrijstelling en bijtelling. Hieronder een overzicht van de wijzigingen voor de komende jaren.
MRB (wegenbelasting)
Huidige MRB-vrijstelling t/m 2013
De huidige MRB-vrijstelling geldt t/m 31 december 2013. Je komt hiervoor in aanmerking als je een auto bezit die:
- Voor het eerst in gebruik is genomen na 1 januari 2009.
- Met een benzinemotor 110 gram CO2 per kilometer of minder uitstoot.
- Met een dieselmotor 95 gram CO2 per kilometer of minder uitstoot.
MRB vanaf 2014
Per 1 januari 2014 vervalt de huidige vrijstelling voor zeer zuinige personenauto’s. Vanaf dat moment zal de MRB alleen nog gebaseerd zijn op het gewicht van een auto.
MRB-vrijstelling elektrische auto’s t/m 2015
Wanneer je een auto bezit die 50 gram CO2 of minder per kilometer uitstoot, dan ben je vrijgesteld van MRB t/m 31 december 2015. Dit is bijvoorbeeld het geval met een volledig elektrische auto, of een auto met range extender zoals de Opel Ampera.
Oldtimerregeling wijzigt per 1 januari 2012
Per 1 januari 2012 wordt de oldtimerregeling stop gezet. Auto’s die voor 1 januari 2012 25 jaar of ouder zijn, blijven vrijgesteld van MRB. Auto’s die na 1 januari 2012 25 jaar of ouder zijn komen niet meer in aanmerking voor MRB-vrijstelling. Dat betekent dat alleen nog auto’s die gebouwd zijn voor 1 januari 1987 bij de belasting worden aangemerkt als oldtimer.
BPM & Bijtelling
BPM-vrijstelling wijzigt per 1 juli 2012
Per 1 juli 2012 veranderen de grenzen voor BPM-vrijstelling. Op dit moment is een nieuwe auto vrijgesteld van BPM wanneer deze op diesel niet meer dan 95 gram CO2 per kilometer uitstoot. Voor een auto op benzine ligt deze grens op 110 gram CO2. Een overzicht van de CO2-grenzen voor de komende jaren:
14% Bijtelling
Bovenstaande tabel geldt ook voor 14% bijtelling. Wanneer je een auto leaset die ten tijde van aanschaf in aanmerking komt voor 14% bijtelling, dan geldt dit voor het hele leasetermijn, of t/m 31 december 2015. Dus wanneer je bijvoorbeeld vanaf januari 2012 een auto diesel leaset die 95 gram CO2 per kilometer uitstoot, dan betaal je het gehele leasetermijn slechts 14% bijtelling. Lease je dezelfde diesel vanaf juli 2012 dan betaal je het gehele leasetermijn 20% bijtelling.
20% Bijtelling
Ook de grenzen voor 20% bijtelling wijzigen de komende jaren. Ook hier geldt dat het percentage bijtelling bij het op kenteken zetten van de auto, voor de rest van de leaseperiode van toepassing is. Hieronder een tabel:
0% Bijtelling
Wanneer je een leaseauto rijdt die minder dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoot dan ben je geheel vrijgesteld van het betalen van bijtelling t/m 2015.
BPM t/m 2015
De BPM wordt steeds meer afhankelijk van de CO2-uitstoot. In 2011 is het basispercentage BPM nog 19%, in 2012 is dit 11,1%. Vanaf 2013 is de BPM geheel gebaseerd op de CO2-uitstoot, de korting voor benzine en LPG motoren komt te vervallen. De vaste dieseltoeslag maakt vanaf 1 juli 2012 plaats voor een CO2 gerelateerde toeslag. De CO2-grenzen van diesel- en benzine-motoren, waarop de BPM is gebaseerd, groeien langzaam naar elkaar toe tot gelijke waarden in 2015. Een overzicht van de CO2-schijven en tarieven:
Voorbeeld
Bovenstaande schijven werken volgens een staffel. Schaf je bijvoorbeeld nu een auto aan op benzine met een netto nieuwprijs van € 20.000 die 200 gram per kilometer uitstoot aan CO2, dan kom je op de volgende berekening:
-
-
- Basispercentage BPM: 19% x € 20.000 = € 3800
- Schijf 1: Aangezien de auto 200 gram uitstoot en deze dus boven de grens van 180 uitkomt, betaal je het maximale bedrag in schijf 1. Dat is 180 – 111 = 69, dit vermenigvuldig je met het tarief voor schijf 1, dat is € 61 en kom je uit op 69 x € 61 = € 4209.
- Schijf 2: Met een CO2-uitstoot van 200 gram, betaal je ook nog een deel BPM in schijf 2. Dat is 200 – 181 = 19. Dit vermenigvuldig je met het tarief voor schijf 2, dat is € 202 en kom je uit op 19 x € 202 = € 3838.
- In totaal betaal je dus € 3800 + € 4209 + € 3838 = € 11847 aan BPM in 2011 voor een auto op benzine met een CO2-uitstoot van 200 gram per kilometer.
-
Voorbeeld 2
In het tweede voorbeeld nemen we een auto op diesel met een CO2 uitstoot van 130 gram. Daarvoor betaal je in 2014 het volgende bedrag aan BPM:
-
- Schijf 1: Hier betaal je weer het maximale bedrag, 120 – 86 = 34, dit vermenigvuldigd met het tarief voor schijf 1, € 101, is 34 x € 101 = € 3434.
- Blijft er nog een klein deel over voor schijf 2, 130 – 121 = 9, vermenigvuldigd met het tarief voor schijf 2, € 121, is 9 x € 121 = € 1089
- Voor diesel geld er een dieseltoeslag. In 2014 is dit € 70,17 per gram boven de 70 gram CO2. In dit voorbeeld is dat dus 130 – 70 = 60. Dit maal € 70,17 = € 4210,20
- Totaal betaal je dus € 3434 + € 1089 + € 4210,20 = € 8733,20 voor een diesel in 2014 die 130 gram CO2 per kilometer uitstoot.