Home / Belasting algemeen / BPM, MRB en bijtelling, een overzicht van 2012 t/m 2021

BPM, MRB en bijtelling, een overzicht van 2012 t/m 2021

De heren in Den Haag zijn aan het schuiven met de regelingen voor BPM, MRB (wegenbelasting) en bijtelling. Per 1 juli 2012 vindt de eerste grote wijziging plaats, daarna met ingang van elk nieuw jaar tot aan 2015. Daarmee veranderen jaarlijks de nieuwprijzen van auto’s en de grenzen voor BPM-vrijstelling en bijtelling. Hieronder een overzicht van de wijzigingen voor de komende jaren.

MRB (wegenbelasting)

Huidige MRB-vrijstelling t/m 2013
De huidige MRB-vrijstelling geldt t/m 31 december 2013. Je komt hiervoor in aanmerking als je een auto bezit die:

  • Voor het eerst in gebruik is genomen na 1 januari 2009.
    • Met een benzinemotor 110 gram CO2 per kilometer of minder uitstoot.
    • Met een dieselmotor 95 gram CO2 per kilometer of minder uitstoot.

MRB vanaf 2014
Per 1 januari 2014 vervalt de huidige vrijstelling voor zeer zuinige personenauto’s. Vanaf dat moment zal de MRB alleen nog gebaseerd zijn op het gewicht van een auto.

MRB-vrijstelling elektrische auto’s t/m 2015
Wanneer je een auto bezit die 50 gram CO2 of minder per kilometer uitstoot, dan ben je vrijgesteld van MRB t/m 31 december 2015. Dit is bijvoorbeeld het geval met een volledig elektrische auto, of een auto met range extender zoals de Opel Ampera.

Oldtimerregeling wijzigt per 1 januari 2012
Per 1 januari 2012 wordt de oldtimerregeling stop gezet. Auto’s die voor 1 januari 2012 25 jaar of ouder zijn, blijven vrijgesteld van MRB. Auto’s die na 1 januari 2012 25 jaar of ouder zijn komen niet meer in aanmerking voor MRB-vrijstelling. Dat betekent dat alleen nog auto’s die gebouwd zijn voor 1 januari 1987 bij de belasting worden aangemerkt als oldtimer.

BPM & Bijtelling

BPM-vrijstelling wijzigt per 1 juli 2012
Per 1 juli 2012 veranderen de grenzen voor BPM-vrijstelling. Op dit moment is een nieuwe auto vrijgesteld van BPM wanneer deze op diesel niet meer dan 95 gram CO2 per kilometer uitstoot. Voor een auto op benzine ligt deze grens op 110 gram CO2. Een overzicht van de CO2-grenzen voor de komende jaren:

14% Bijtelling
Bovenstaande tabel geldt ook voor 14% bijtelling. Wanneer je een auto leaset die ten tijde van aanschaf in aanmerking komt voor 14% bijtelling, dan geldt dit voor het hele leasetermijn, of t/m 31 december 2015. Dus wanneer je bijvoorbeeld vanaf januari 2012 een auto diesel leaset die 95 gram CO2 per kilometer uitstoot, dan betaal je het gehele leasetermijn slechts 14% bijtelling. Lease je dezelfde diesel vanaf juli 2012 dan betaal je het gehele leasetermijn 20% bijtelling.

20% Bijtelling
Ook de grenzen voor 20% bijtelling wijzigen de komende jaren. Ook hier geldt dat het percentage bijtelling bij het op kenteken zetten van de auto, voor de rest van de leaseperiode van toepassing is. Hieronder een tabel:

0% Bijtelling
Wanneer je een leaseauto rijdt die minder dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoot dan ben je geheel vrijgesteld van het betalen van bijtelling t/m 2015.

BPM t/m 2015
De BPM wordt steeds meer afhankelijk van de CO2-uitstoot. In 2011 is het basispercentage BPM nog 19%, in 2012 is dit 11,1%. Vanaf 2013 is de BPM geheel gebaseerd op de CO2-uitstoot, de korting voor benzine en LPG motoren komt te vervallen. De vaste dieseltoeslag maakt vanaf 1 juli 2012 plaats voor een CO2 gerelateerde toeslag. De CO2-grenzen van diesel- en benzine-motoren, waarop de BPM is gebaseerd, groeien langzaam naar elkaar toe tot gelijke waarden in 2015. Een overzicht van de CO2-schijven en tarieven:

Voorbeeld
Bovenstaande schijven werken volgens een staffel. Schaf je bijvoorbeeld nu een auto aan op benzine met een netto nieuwprijs van € 20.000 die 200 gram per kilometer uitstoot aan CO2, dan kom je op de volgende berekening:

      • Basispercentage BPM: 19% x € 20.000 = € 3800
      • Schijf 1: Aangezien de auto 200 gram uitstoot en deze dus boven de grens van 180 uitkomt, betaal je het maximale bedrag in schijf 1. Dat is 180 – 111 = 69, dit vermenigvuldig je met het tarief voor schijf 1, dat is € 61 en kom je uit op 69 x € 61 = € 4209.
      • Schijf 2: Met een CO2-uitstoot van 200 gram, betaal je ook nog een deel BPM in schijf 2. Dat is 200 – 181 = 19. Dit vermenigvuldig je met het tarief voor schijf 2, dat is € 202 en kom je uit op 19 x € 202 = € 3838.
      • In totaal betaal je dus € 3800 + € 4209 + € 3838 = € 11847 aan BPM in 2011 voor een auto op benzine met een CO2-uitstoot van 200 gram per kilometer.

Voorbeeld 2
In het tweede voorbeeld nemen we een auto op diesel met een CO2 uitstoot van 130 gram. Daarvoor betaal je in 2014 het volgende bedrag aan BPM:

    • Schijf 1: Hier betaal je weer het maximale bedrag, 120 – 86 = 34, dit vermenigvuldigd met het tarief voor schijf 1, € 101, is 34 x € 101 = € 3434.
    • Blijft er nog een klein deel over voor schijf 2, 130 – 121 = 9, vermenigvuldigd met het tarief voor schijf 2, € 121, is 9 x € 121 = € 1089
    • Voor diesel geld er een dieseltoeslag. In 2014 is dit € 70,17 per gram boven de 70 gram CO2. In dit voorbeeld is dat dus 130 – 70 = 60. Dit maal € 70,17 = € 4210,20
    • Totaal betaal je dus € 3434 + € 1089 + € 4210,20 = € 8733,20 voor een diesel in 2014 die 130 gram CO2 per kilometer uitstoot.

21 comments

  1. Het zal wel aan mij liggen:
    Een Opel Meriva Juli 2003 1600cc 8 kleppen
    Gecombineerde CO2 uitstoot 187 g/Km volgens de RDW
    Schijf 1 180-111= 69 69×61 Euro = 4209 Euro
    Schijf 2 187-181= 6 6 x 202 Euro = 1212 Euro
    Totaal = 5421 Euro voor 2012
    Per/ Maand= 458 Euro per maand

    En dat voor een auto waar al BPM voor betaald is.
    Ik heb geen idee waar deze getallen vandaan komen maar als dit correct is zullen niet veel mensen nog een auto kunnen rijden.

    • Voor een nieuwe auto dient BPM betaald te worden. Dit is verrekend met de prijs die u ziet bij de dealer. Dit is een eenmalige belasting die betaald wordt bij de aanschaf van een auto, of wanneer u een auto importeert. Het is dus niet zo dat u deze elk jaar betaalt, in tegenstelling tot de MRB, die wel elk jaar voldaan moet worden.

  2. hallo ,
    wat is de verwachte schaal van de MRB na Jan. 2014 ?? hoe gaat die zijn per gewicht van de auto ??

    • In de plannen voor de autowet staat vermeld dat de MRB per 2014 alleen gebaseerd zal zijn op het gewicht van de auto. Over tarieven is nog niets bekend.

  3. Het zou dus goed mogelijk kunnen zijn dat we voor de MRB terug gaan naar het systeem dat we al hadden? Per gewicht en voor de diverse brandstoffen een ander tarief! Dat houd in dat iedereen die een goedkope
    diesel heeft gekocht de afgelopen tijd, zonder MRB. Op 1 januari 2014 gewoon weer de spreekwoordelije pisang is!

    • Zoals het er nu naar uit ziet (en nog zeker niet definitief is) is de MRB per 2014 alleen gebaseerd op het gewicht van de auto. In het huidige systeem is deze gebaseerd op het gewicht en de brandstof. Zo betaal je voor een auto op LPG en diesel meer wegenbelasting dan voor een auto met hetzelfde gewicht op benzine. Vanaf 2014 zal dit waarschijnlijk worden gelijk getrokken, als het wetsvoorstel wordt doorgevoerd.

      • Vanaf 2014 wordt er WEL onderscheid gemaakt bij de MRB of je diesel of benzine rijdt, dus NIET alleen op basis van gewicht, lees de reactie van de ANWB:

        In het belastingplan staat inderdaad dat de MRB in 2014 op gewicht is gebaseerd. Helaas is dat onjuist, naast het gewicht is ook de brandstofsoort en provincie bepalend voor het tarief

        Het is jammer dat op de rijksoverheid site dit niet duidelijk wordt vermeld

  4. Ja het ziet er wel naar uit dat vanaf 2014 het gelijk getrokken word.

  5. Met andere woorden lijkt het er op dat als BPM en MRB naar elkaar toegroeien en enkel gebaseerd zullen worden/zijn op uitstoot en gewicht van de auto dat dieselauto’s in de toekomst wel eens goedkoper in aanschafprijs zullen worden dan benzineauto’s. Dan wordt het dus net als in Frankrijk waar meer dan 80 % van de verkochte personenauto’s (van klein tot groot) diesels zijn en waar de dieselprijs aan de pomp dus hoger is dan die van benzine. Dat regelt vadertje Staat wel voor de inkomsten van ACCIJNZEN. Het zal mij allemaal benieuwen.

  6. Ik rijdt momenteel een zuinige 89g per km leaseauto, die op naam staat van de Leasemaatschappij. Ik ga deze auto aan het eind van dit jaar overnemen. Moet ik de auto dan vóór 1 juli 2012 op mijn naam zien te krijgen om het voordeel van MRB 0 te behouden tot 31 december 2013 ?

  7. Het lijkt erop dat men bewust mensen in het onzekere laten wat betreft de mrb in de toekomst. Dit alles om de verkoop van bpm-/ mrb-vrije auto,s niet te stagneren. we zullen later dit jaar waarschijnlijk wel weer verrast worden als onze regering met de werkelijke kosten komt.

  8. En ze pakken nu al 70% op een liter brandstof!!! Waar gaat dit heen en wanneer worden de mensen eens wakker en gaan we er iets tegen doen ipv afwachten wat de overheid voor ons gaat bepalen!! In frankrijk of in belgie staat iedereen mee op straat als ze ergens niet mee eens zijn, en hier in nederland wachten we maar af en het komt wel goed zeggen we tegen ons zelf. Nou geloof mij maar er staat ons nog wat te wachten de komende jaren en wij mogen ervoor opdraaien!

    • Helemaal mee eens Mohamed !
      Het systeem wil alles naar hun zin wat in chaos verandert.
      De mensen kunnen nix meer! het is gewoon geluk afnemen wat je heb.
      De plannen wat je heb om de toekomst velig te stellen is niet mogelijk.
      Het begint zo ! Je bent jong en opgevoed naar behoren.
      en hobby naar wens .
      Je krijgt een vrouw en kinderen, een huisje en werk tot 65 jaar ?en daarna pensioen?
      Het is een spelletje !EVEN KIJKEN WAT DE MENSEN DOEN!

  9. Ik heb plannen om een nieuwe bezine auto te kopen welke pas na 1 julie 2012 te leveren is.
    Dez auto kost € 20533,-ex BTW exBPM en deze weegt 1285 kg en heeft een uitstoot van 139gr/km
    kan iemand mij vertellen wat ik moet betalen voor BPM en wat de kosten van wegenbelasting is in de provincie Zuid Holland ??

  10. Wanneer zijn de tarieven met betrekking tot het betalen van motorrijtuigenbelasting voor 2014 bekend? Ik rijd een twingo, op diesel,
    gekocht in 2011, een bijzonder eco model. Tot 2014 MRB ‘vrij’, maar ben ik hierna de ‘sjaak’ en moet ik de hoofdprijs betalen??
    Wordt MRB dan en op gewicht en op brandstof bepaald??

  11. Probeer via een politieke partij in de tweede kamer te komen en eenmaal
    gezeten op het pluche, heb je nergens meer last van, want dan beschik
    je immers over een dienstauto met of zonder chauffeur.
    Wat een land, wat een legale diefstal, wat een zooitje oplichters!!!

  12. Weet je wat, ik koop gewoon geen nieuwe auto meer en rij mijn Toyota maar eens helemaal af. Ik besteed mijn spaar euro’s wel met vakanties in het buitenland.

  13. Die oude regel dat een diesel auto veel meer wegenbelasting moet betalen dan een benzineauto stamt nog uit de tijd dat dieselautos ‘vervuilend’waren- dat is echter al vele jaren achterhaald. Dieselautos zijn intussen heel schoon en zuinig geworden en kunnen zich zeker meten met benzinemotoren.
    Waarom moet ik Eur 405,- per kwartaal betalen voor mijn dieselauto ( welke 1 op 17/18 loopt) tegenover dezelfde auto met benzinemotor ( 1op 14) die Eur 180, p/kw betaalt ?
    We rijden beide op dezelfde wegen maar deze melkkoe zal de regering zeker niet slachten….uitmelken maar !!

Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*