Onder druk van Brussel moest de BPM, de belasting op personenauto’s en motorrijwielen, verdwijnen. Deze belasting wordt binnen de EU immers alleen in Nederland geheven en dat past niet bij een uniform Europees beleid. Nederland heeft hierop gereageerd door de BPM vanaf 2008 geleidelijk af te bouwen van 42,3 procent in 2008 tot 0% straks in 2013. Kopen we dan vanaf 2013 auto’s tegen normale prijzen? Het antwoord hierop is kort: Nee.
Het basis BPM-bedrag wordt weliswaar gereduceerd naar 0%, maar daarentegen stijgt de CO2-toeslag. Ook de brandstofslag voor diesel stijgt en de brandstofkorting voor benzine verdwijnt. Resultaat? Het totale BPM-bedrag daalt de komende jaren niet, maar stijgt in de meeste gevallen!
Ter illustratie:
1. In dit voorbeeld nemen we een VW Golf 1.4 TSI met een vermogen van 122 pk en een uitstoot van 144 gram CO2. Een gemiddelde middenklasser op benzine dus. In het voorbeeld zie je dat het basis BPM-bedrag in 2013 afgenomen is tot 0 euro, maar de CO2-toeslag stijgt. Zelfs zoveel dat deze in 2015 bijna 3 keer zo hoog is als in 2011.
Basis BPM | Brandstoftoeslag | Toeslag CO2 | Totale BPM | Totaalprijs | |
Huidige prijs | € 3.209,29 | -€ 824,00 | € 2.074,00 | € 4.459,29 | € 24.559,58 |
per 01-07-12 | € 1.874,90 | -€ 450,00 | € 4.242,00 | € 5.666,90 | € 25.767,19 |
2013 | € 0,00 | € 0,00 | € 6.070,00 | € 6.070,00 | € 26.170,29 |
2014 | € 0,00 | € 0,00 | € 6.056,00 | € 6.056,00 | € 26.156,29 |
2015 | € 0,00 | € 0,00 | € 6.068,00 | € 6.068,00 | € 26.168,29 |
2. Dezelfde auto als diesel, in de zuinige Bluemotion uitvoering. De CO2 uitstoot bedraagt dan ook slechts 114 gram per kilometer. Niet slecht voor auto van dit formaat. Ook hier neemt de CO2-toeslag toe, in 2013 is deze 4,5 keer zo hoog. Ook de brandstoftoeslag neemt elk jaar toe.
Basis BPM | Brandstoftoeslag | Toeslag CO2 | Totale BPM | Totaalprijs | |
Huidige prijs | € 3.837,81 | € 1.526,00 | € 659,00 | € 6.022,81 | € 30.060,00 |
per01-07-12 | € 2.242,09 | € 1.789,92 | € 2.323,00 | € 6.355,01 | € 30.391,82 |
2013 | € 0,00 | € 2.416,48 | € 3.172,00 | € 5.588,48 | € 29.625,29 |
2014 | € 0,00 | € 3.087,48 | € 2.929,00 | € 6.016,48 | € 30.053,29 |
2015 | € 0,00 | € 3.579,84 | € 2.888,00 | € 6.467,84 | € 30.504,65 |
De gang van zaken in Nederland omtrent de BPM-regeling is op zijn zachtst gezegd discutabel. Het toenemen van de BPM kan nooit de bedoeling zijn geweest van het Europees Parlement. Laat ons weten wat je hier van vindt.
BPM vanaf 1 juli 2012
Benzine & LPG
1. Het basis BPM-bedrag is 11,1% over de netto prijs.
2. De brandstoftoeslag is – € 450,00
3. De CO2-toeslag wordt berekend aan de hand van onderstaande tabel.
Diesel
1. Het basis BPM-bedrag is 11,1% over de netto prijs.
2. De brandstoftoeslag bedraagt € 40,68 voor elke gram CO2 boven de 70.
3. De CO2-toeslag wordt berekend aan de hand van onderstaande tabel.
BPM vanaf 2013
Benzine & LPG
1. De CO2-toeslag wordt berekend aan de hand van onderstaande tabel.
Diesel
1. De brandstoftoeslag bedraagt € 54,92 voor elke gram CO2 boven de 70.
2. De CO2-toeslag wordt berekend aan de hand van onderstaande tabel.
BPM vanaf 2014
Benzine & LPG
1. De CO2- wordt berekend aan de hand van onderstaande tabel.
Diesel
1. De brandstoftoeslag bedraagt € 70,17 voor elke gram CO2 boven de 70.
2. De CO2-toeslag wordt berekend aan de hand van onderstaande tabel.
BPM vanaf 2015
Vanaf 2015 zijn de CO2-grenzen voor alle brandstoffen gelijk. Voor diesel geldt een brandstoftoeslag van € 81,36 voor elke gram CO2 boven de 70. Hieronder de CO2 schijven waarover BPM wordt berekend:
Bovenstaande informatie is afgeleid van het document ‘wet uitwerking autobrief’ te vinden op prinsjesdag2011.nl.