Home / Motorrijtuigenbelasting / Vrijstelling motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt afgeschaft

Vrijstelling motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt afgeschaft

Een zwarte dag voor iedere oldtimer liefhebber: de vrijstelling van motorrijtuigen- of wegenbelasting voor oldtimers wordt “wegens milieuoverwegingen” afgeschaft. Dat betekent dus dat bezitters van oldtimers vanaf 2013 ook wegenbelasting moeten gaan betalen voor hun auto.

De ins en outs van de nieuwe regeling zijn nog niet definitief. De plannen van het kabinet Rutte 2 zijn nog maar vers van de pers en er zullen wellicht nog wel partijbijeenkomsten nodig zijn om het akkoord definitief te maken. Onder het mom van het milieu (toch niet echt centraal in de programma’s van VVD en PvdA) wordt nu 156 miljoen euro per jaar extra binnengeharkt. We snappen best dat dit kabinet de broekriem moet aantrekken en dat we allemaal ons steentje moeten bijdragen. Toch lijkt dit besluit de verkeerde groep te straffen: de enthousiaste sleutelaar die alleen op mooie dagen zijn oldtimer uit de garage rijdt, betaalt nu het hele jaar wegenbelasting terwijl hij de weg het grootste deel van dat jaar niet gebruikt!

Wij pleiten voor een slimmere oplossing. Een waarbij de liefhebber wordt ontzien en de “misbruiker” wordt aangepakt. De afgelopen jaren is de import van bijvoorbeeld  Mercedessen van voor 1987 enorm toegenomen. Het is aannemelijk te denken dat dit komt door de lucratieve vrijstelling. Deze grote en zware wagens kan je milieuonvriendelijk noemen. Hier zou de overheid een punt hebben als ze zeggen: deze vorm van scheefrijden moet worden aangepakt om het milieu te ontzien. Het gevolg van het huidige voorstel is dat niet alleen deze groep wordt aangepakt, maar ook de liefhebber met zijn oude Ford of VW Kever die er een paar keer per jaar op uit trekt.

Naar onze mening zijn er een aantal betere alternatieven:

  • Maak de leeftijdsgrens van oldtimers strenger: als alle auto’s van voor 1970 (nu dus ruim 40 jaar oud!) worden vrijgesteld, sluit je de groep scheefrijders voor een groot deel uit. Deze auto’s zijn immers zo oud dat ze niet geschikt zijn voor dagelijks vervoer.
  • Limiteer het aantal kilometers dat jaarlijks met de auto mag worden gereden. Net als bij de oldtimer verzekering kan dit worden gelimiteerd. Hiermee wordt dagelijks gebruik uitgesloten en minder kilometers = minder uitstoot = minder milieubelastend.
  • Regel het zo dat een oldtimer alleen vrijgesteld wordt als er een eerste voertuig is voor dagelijks gebruik.

Een combinatie van bovenstaande is natuurlijk mogelijk.

Beste Mark Rutte en Diederik Samsom: neem bovenstaande in overweging en hou de oldtimer op de weg. Of kom er gewoon eerlijk voor uit dat ook de oldtimer rijder moet worden uitgemolken en zeg dat extra inkomsten en niet het milieu de reden is van deze wetswijziging.

Heb jij nog ideeën voor ons nieuwe kabinet? Reageer hieronder!

Lees ook: Rutte II: Subsidie op hybride auto’s moet vervallen: Waarom de oldtimer eigenaar wel belast wordt en de milieuvervuilende Prius rijder niet…

Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*