Home / Belasting algemeen / Rutte II: Subsidie op hybride auto’s moet vervallen

Rutte II: Subsidie op hybride auto’s moet vervallen

Je ziet steeds meer hybride auto’s op de weg. Waarom? Omdat de overheid deze auto’s subsidieert. Het idee hierachter is dat een hybride auto erg zuinig is en daarom het milieu minder belast. De praktijk wijst echter anders uit…

Als zakelijke bestuurder betaal je voor een hybride slechts 14% bijtelling. Laat het nu voornamelijk die zakelijke bestuurders zijn (van bijvoorbeeld een Prius of Ampera) die de wagen niet gebruiken zoals deze bedoeld is. Daarmee belasten zij het milieu juist meer in plaats van minder. En de overheid geeft daar een subsidie voor terwijl de oldtimer eigenaar per 2013 extra wordt belast. Raar? Dat zeker, maar vooralsnog is dit wel het geval.

Onderzoek wees het vandaag weer eens uit. De zogenaamde Stekkerhybride’s als een Toyota Prius en Opel Ampera zijn helemaal niet zo best voor het milieu als werd aangenomen. Leasemaatschappij Arval heeft het onderzocht en het blijkt dat de “slechtste” Ampera rijders 1 op 12,8 rijden in plaats van de 1 op 62,5 die Opel belooft in de brochure. Dat is dus bijna 5x slechter dan de bedoeling en daarmee is een hybride auto niet anders dan een gewone auto.

Je kunt je dus in alle gemoedsrust afvragen of het kabinet de subsidie op elektrische wagens moet blijven handhaven. Want zo milieuvriendelijk zijn ze helemaal niet. De oldtimer eigenaar moet het ontgelden dankzij Rutte II. De oude wagentjes zouden te milieubelastend zijn. Maar deze oldtimers rijden wellicht maar 1500 kilometer per jaar (op gas!) terwijl Ampera’s en Priussen voor dagelijks gebruik worden gereden en misschien wel het 20-voudige rijden. En dat doen ze onzuinig en op benzine. Wie van de twee belast het milieu dan het meest? U mag het zeggen.

Voornamelijk zakelijk gebruik

Door de belastingvoordelen wordt de Prius, maar tegenwoordig ook de Ampera voornamelijk zakelijk gereden. En zakelijke rijders maken nu eenmaal veel snelwegkilometers. Laat een stekkerhybride nou net op de snelweg niet zuinig rijden! Daar gebruik je de elektromotor niet, maar de benzinemotor. En de zakelijke rijder heeft haast, dus gebruik niet de Eco-, maar de sportstand van de Prius. Dat is uiteraard niet de zuinigste stand. Tel daar bij op dat je het zware batterypack van de wagen met je benzinemotor vooruit moet slepen en dan kom je wel aan die 1 op 12.8!

Niet de auto, maar de coureur bepaalt hoe zuinig de auto rijdt. Je kunt niet alle Priusrijders over een kam scheren maar dat doet onze overheid wel. De subsidie wordt toegekend aan de auto die volgens een (inmiddels achterhaalde) uitstoot test aan een bepaalde norm voldoen. Maar eigenlijk zou die moeten worden toegekend aan de nette Prius of Ampera rijder. Degene die de auto gebruikt waarvoor hij is gemaakt: rijden op de elekotromotor en als het toch op benzine moet, op de eco stand. Hoe dat moet worden gemeten is moeilijk te zeggen. Maar Rutte II zou moeten stoppen met het ongebreideld subsidiëren van de zakelijke rijder onder het mom van milieuvoordelen. Want die zijn er niet.

We zijn benieuwd naar reacties van stekkerhybride eigenaren. Maar ook van oldtimer bezitters. Wie van u rijdt er zuiniger?

Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*