Update: De nieuwe regeling blijkt gebaseerd op onjuiste cijfers. Lees hier meer over de oldtimer regeling.
Update 2: De nieuwe oldtimer regeling levert veel minder aan MRB inkomsten op.
De nieuwe oldtimer regeling is definitief en gaat per 1 januari 2014 in. Belangrijkste maatregel is het optrekken van de leeftijdsgrens voor MRB-vrijstelling naar 40 jaar. Voor auto’s op benzine geldt een overgangsregeling als deze 26 jaar of ouder zijn. In de wintermaanden van december t/m februari mag er niet gereden worden met de oldtimer.
Even leek het er op dat er helemaal geen overeenkomst bereikt zou worden tussen de alliantie van brancheverenigingen en staatssecretaris Weekers, vorige week waren de onderhandelingen stuk gelopen. Mede dankzij Jan-Kees de Jager is het toch gekomen tot een akkoord. In de nieuwe regeling gaat zoals gezegd de leeftijdsgrens voor MRB-vrijstelling van oldtimers naar 40 jaar. Bij benzineauto’s geldt een overgangsregeling voor auto’s van 26 jaar of ouder waarbij men maximaal € 120 per jaar aan MRB betaalt. Voor auto’s op diesel of LPG geldt deze overgangsregeling niet.
Leeftijd | Benzine | LPG & Diesel |
---|---|---|
T/m 25 jaar | 100% MRB | 100% MRB |
26 tot 40 jaar | 25% MRB, max € 120 per jaar | 100% MRB |
Vanaf 40 jaar | MRB-vrijstelling | MRB-vrijstelling |
Bereken hier aan de hand van bovenstaande tabel hoeveel wegenbelasting je gaat betalen.
Met de nieuwe maatregelen wordt de ingecalculeerde bezuiniging van € 153 miljoen teruggebracht naar € 133 miljoen. Voor het verschil van € 20 miljoen zal staatssecretaris Weekers een alternatieve dekking moeten vinden. Het is vooralsnog niet bekend of dit bij de MRB of ergens anders in de autosector vandaan gehaald gaat worden.
Over het algemeen wordt er positief gereageerd op de nieuwe oldtimer regeling. De liefhebbers worden grotendeels ontzien en er wordt een halt toe geroepen aan de veelrijders op diesel.