MRB, accijns, bijtelling, BPM, brandstoftoeslag en BTW zijn stuk voor stuk belastingen waarmee je te maken hebt als je auto rijdt. In Nederland wel te verstaan want in veel andere landen in de EU hebben ze nog nooit van deze begrippen gehoord. Al deze belastingen maken Nederland één van de duurste autolanden van de EU.
Brandstofprijzen & accijns
Als het om de hoogte van de brandstofprijzen gaat staat Nederland op nummer 1. Een liter benzine kost op moment van schrijven met € 1,787 nergens zoveel als in Nederland. Dit is te wijten aan de hoge accijns die in Nederland worden geheven op brandstof. Per liter benzine gaat er € 0,75 aan accijns naar de schatkist. Tel daar de BTW bij op en je zit op ruim een euro, ofwel meer dan de helft van wat je aan de pomp betaalt.
MRB (Wegenbelasting)
Ook als het gaat om MRB blinkt Nederland uit ten opzichte van de rest van de EU. In geen ander land is de MRB zo hoog als in Nederland. Zelfs in een duur land als Denemarken betaal je nog lang niet wat je hier betaalt aan MRB. Ter vergelijking, in Duitsland en België betaal je gemiddeld een kwart van het tarief van wat je in Nederland betaalt. In de meeste landen wordt deze belasting ook geheven voor de aanleg en onderhoud van wegen. In Nederland houdt de overheid zo’n € 7 miljard over aan de heffingen van MRB en BPM. Dit is ondanks de MRB-vrijstelling voor zuinige auto’s die overigens per 1 januari 2014 wordt opgeheven. Er wordt ook wel meer dan eens geopperd om de MRB af te schaffen en deze te verrekenen met de brandstofprijs. In de praktijk is dit simpelweg niet mogelijk omdat de nu al hoge brandstofprijzen dan torenhoog boven de rest van de EU uitstijgen, met alle gevolgen van dien.
BPM
BPM ofwel belastingen op personenauto’s en motorrijwielen is de belasting die je betaalt bij de aanschaf van een auto of motor. Deze belasting wordt alleen geheven in Nederland en Engeland en is binnen de EU ook omstreden. Nederland heeft daarop geantwoord door de BPM af te bouwen en deze om te zetten naar een CO2 heffing. Dit is uiteraard niet in het voordeel van de autokoper, die gaat er gemiddeld op achteruit. Denemarken heeft een registratiebelasting bij het op kenteken zetten van de auto. Dit is een complex systeem en enigszins vergelijkbaar met BPM. Deze belasting wordt daar ook eens over de BTW geheven, daarmee is Denemarken koploper en moet Nederland het ‘helaas’ doen met een 2e plaats.
Bijtelling
Op het terrein van de auto van de zaak weet Nederland de hoogste belasting te heffen. In België en Frankrijk betaalde je in 2008 zo’n 75% minder, in Duitsland 60% minder en in het dure Engeland 40% minder. De overheid is inmiddels enigszins tegemoet gekomen met nieuwe bijtellingscategorieën van 20%, 14% en 0%, de voorwaarden voor deze categorieën worden echter steeds strenger. Zo wordt per 2014 de 0% categorie gewijzigd naar 7% en worden de CO2 grenzen de komende jaren behoorlijk aangescherpt. Gevolg hiervan is dat de lijst met auto’s waarvoor je minder bijtelling betaalt krimpt en daarmee de bijtellingsinkomsten voor de overheid weer stijgen.
BTW
Verrassend genoeg wordt er in Nederland niet het hoogste BTW-tarief geheven, met 27% is dat koploper Hongarije. Fabrikanten houden echter rekening met het BTW-tarief en de gemiddelde autoprijzen van het betreffende land. Ook worden er in de meeste landen geen hoge extra CO2/BPM heffingen geheven. Zo kan het dat in Hongarije een Volkswagen Golf 1.2 TSI Trendline omgerekend € 17.500 kost en in Nederland € 19.990. Zijn we dan het allerduurst als het gaat om netto aanschafprijzen? Nee, in Denemarken betaal je met 25% BTW en registratiebelasting voor dezelfde Golf € 30.180. Daar staat een gemiddeld maandloon van € 4408 tegenover ten opzichte van € 3451 in Nederland. Interessant is het BTW-tarief van Luxemburg, met 15% het laagste binnen de EU.
In de praktijk
We nemen de proef op de som en berekenen wat het kost om in verschillende landen (onze buurlanden en het goedkoopste en duurste land) een auto aan te schaffen en hier 5 jaar mee te rijden. We nemen een middenklasser, de Volkswagen Golf 1.2 TSI Trendline 5-deurs met 85 pk, een gewicht van 1105 kilo en een CO2 uitstoot van 113 gram per kilometer, waar we 20.000 km per jaar mee rijden. Deze auto heeft een gemiddeld EU-verbruik van 1 op 20,4 die we gebruiken voor het berekenen van de belasting in een aantal landen. In de praktijk verbruikt deze auto echter gemiddeld 1 liter benzine op 16 kilometer, deze waarde hanteren we voor de prijs van het brandstofverbruik. We houden de prijzen voor belastingen en brandstof aan die op moment van schrijven gelden, kosten voor onderhoud en afschrijving nemen we niet mee.
Nederland | Denemarken | Duitsland | België | Frankrijk | Estland | |
---|---|---|---|---|---|---|
Aanschafprijs € | 19.900,00 | 30.180,00 | 17.875,00 | 18.630,00 | 18.780,00 | 16.799,00 |
MRB € | 2.280,00 | 389,00 | 150,00 | 895,00 | 0,00 | 0,00 |
Benzineprijs p/l € | 1,787 | 1,714 | 1,613 | 1,641 | 1,670 | 1,249 |
Totale prijs benzine € | 11.168,75 | 10.712,50 | 10.081,25 | 10.256,25 | 10.437,50 | 7.806,25 |
Totaal € | 33.348,75 | 41.281,50 | 28.106,25 | 29.781,25 | 29.217,50 | 24.605,25 |
Nederland is het op 1 na duurste autoland binnen de EU, alleen Denemarken is 24% duurder. Daar staat tegenover dat de Denen gemiddeld 28% meer verdienen, relatief gezien is Nederland dus duurder. Het goedkoopste land, Estland, is 26% goedkoper dan in Nederland. Een interessant land om auto te rijden is Luxemburg. Met 15% BTW koop je de voorbeeld-Golf voor € 17.360 en betaal je in 5 jaar zo’n € 500 aan MRB. Verder betaal je slechts € 1,323 voor een liter benzine, waarmee de totaalprijs over 5 jaar op € 25.628,75 komt. Dat is 23% goedkoper dan in Nederland en dan te bedenken dat het gemiddelde inkomen in Luxemburg 25% hoger ligt. Wellicht dat de Nederlandse regering eens op werkbezoek kan in Luxemburg…